Sidor

fredag, januari 11, 2008

Alla dessa älskade mjölkpaket


Det bästa med frukosten är mjölkpaketens baksida. Dessa har glatt mig genom hela mitt liv med sin blandning av förmynderi, pinsam grammatik, ren dumhet och "the blinding flash of the obvious".

Ett av mina tidigaste minnen är när texten gjorde ett stort nummer av en "filmjölksbryta" enligt typ följande recept: "Bryt ner hårt bröd i din filmjölk." Jag är tyvärr övertygad om att textförfattaren själv trodde att han/hon kommit på något revolutionerande nytt. (Undrar förresten om han/hon hann ta copyright på det?)

Här i Norge är inte mjölkmonopolisten lika ivrig. Ofta står det ingenting - och när det står en text innehåller den som regel bara mer eller mindre förtäckt reklam. Men som väl är minst lika dum.

I morse läste jag följande på "lettmelken":

De fleste fjerdeklassinger spiser frokost hver dag, mens bare syv av ti 15-åringer gjør det samme!

Jag vill inte förnärma din intelligens genom att påpeka vad som gladde mig idag men det bästa är nog ändå utropstecknet på slutet!

Inga kommentarer: