Sidor

onsdag, januari 30, 2008

Politisk inblandning

I SvD läser jag om en kommunalt finansierad utställning i Alingsås. Kristdemokraterna vill tydligen stoppa den, mörkermän som de är och snudd på nazister (ja, jag är ironisk).

Men kristdemokraternas motstånd beror inte på utställningen i sig utan på den kommunala finansieringen. Det handlar inte om censur utan om skattepengar. Alingsåsarnas pengar. Och hade min mormor och morfar fortfarande bott på Nordostpassagen hade det varit deras pengar.

Riktigt korkat och principlöst blir det när folkpartisten Lundgren försvarar utställningen:

"Politiker ska inte lägga sig i konstnärlig verksamhet. Vår uppgift är att agera väktare för ett öppet och demokratiskt samhälle, inte begränsa yttrandefriheten på det här sättet. Det är oroväckande."

Nej, just det. Politiker ska inte lägga sig i konstnärlig verksamhet! Tänk på det nästa gång du bläddrar upp femti lakan till ditt favoritprojekt.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Sorry du motsäger dig själv. Det handlar om yttrandefrihet och det är utsätllning på kulturhuset. Vem menar du ska bestämma vad som är konst som ska ställas ut där och få pengar för det??? Du får ställa dig i samma bunt som KD nu.

Anders Lundblad sa...

Nej, jag motsäger mig inte för fem öre. Politikerna bör inte ge en krona till någon utställning. När folkpartisterna beviljar 50000 till den här utställningen undergräver de samtidigt marknaden för andra konstnärer som inte får några skattepengar. Det är det verkliga hotet mot mångfald.

Kristdemokraterna däremot kanske motsäger sig själva - för jag tror nog att de tyvärr är för skattefinansierad kultur. Och baksidan av det myntet är förstås att de då får tåla den här typen utställningar (såvida de inte kan övertala opinionen).

Anonym sa...

Som den drivkraft för dekadens och perversioner fp är, så finansierar de förstås med glädje dessa vidrigheter. Detta har inget med konst att skaffa, utan är att hänföra till rent subversiv och amoralisk verksamhet. Entartete künst kallades detta förr.

Tommie Nygren sa...

Budget är bestämd för utställningarna, 200 000 per år. Jag håller med dig - det borde inte vara så. Men så är det. Utställningschef fixar utställning och nu tycker (kd) att det är "fel" konst. Ful, smutsig, dålig. Du får det att låta som att (fp)s representant på egen hand valt att pumpa in femtio lök i utställningen - men så är det ju inte. En person har valt att göra en utställning med budgeterade pengar, pengar som både du och jag kan tycka inte skulle läggas alls. KD däremot är bara helt dumma i huvudet för de vill lägga femtiotusen men inte på just den här utställningen utan på något bildande, gissningsvis i hur Jesus gjorde fina saker eller liknande.

Så du "motsäger" kanske inte dig själv, men du talar genom ett fluffigt skägg. Vad tycker du själv om utställningen? Jag måste säga att (kd) visar sig vara de kristna moralister jag alltid hävdat att de är - bilderna var ju så tama att det var fånigt.

Anonym sa...

Jag tycker det är fel att mina skattepengar har varit med och finansierat en motorväg upp i norrland. Om jag minns rätt så kostade den 500 mille vilket enligt mig kunde spenderats mycket bättre tex fixat till vägen mellan Malmö och trelleborg som är tungt trafikerad och enligt mig en av de sämre "stora" vägarna i sverige.

Tycker det är bra att denna provokativa konsten går genom Sverige mindre samhällen.
Keep It Going!!!

Anders Lundblad sa...

Lava Eater, ha ha, jo jag talar nog genom ett fluffigt skägg. I den bästa av världar skulle politikerna hålla sig långt bort från kulturområdet, så kan utställningschefen för egen risk och räkning hänga upp i princip vilka tavlor han vill.

Men när vi nu har en i stora delar skattefinansierad kultursektor så kan jag ju förstå att politikerna också har synpunkter på vad pengarna används till. Och i det avseendet är de väl lika goda kålsupare allihop (beroende på sak).

När det gäller det specifika fallet i Alingsås har jag ingen aning. Jag bara bloggar, tycker och läser tidningar på nätet :-)

Mitt fluffiga skägg består väl i att jag personligen skulle använda min frihet till att inte gå dit. Och jag avråder gärna andra också.