Sidor

onsdag, januari 16, 2008

Save the children

Här i Norge äter vi smörgås till lunch. Det är nyttigt - i synnerhet om vi väljer den patenterade norska brunosten som pålägg. I Sverige serveras däremot varm lunch till ungarna i sann folkhemsanda. (Jfr denna panegyrik över fenomenet...)

Eftersom there's no such thing as a free lunch har jag emellertid inte någon önskan att tvångsinföra det svenska systemet i Norge (however sorely I am tempted).

Dock måste jag för mina barns och mitt samvetes skull vädja om följande:

1. Ge barnen ett kylskåp!
På vilken arbetsplats som helst finns åtminstone ett kylskåp att förvara brunostmackan. Hur kul smakar den när den legat i skolväskan (läs: ryggsäcken) i tre timmar?

2. Ge ungarna en riktig lunchrast!
Nu känner jag bara till mina egna barns skola men där är lunchrasten (efter de vuxnas förebild) blott 30 minuter. Dessutom får barnen inte mer än halva tiden på sig att äta upp, för sen ska dom ut. Och på denna tid ska klassvakterna fördela skolemelk från en vagn - till dem som har köpt. Glömde jag säga att de mumsar på sina matsäckar i klassrummet - lite luciafeeling året om alltså.

[Edit: Läs mer om "Matpakka - den store norske fortellingen om familien og nasjonen".]

Inga kommentarer: