Sidor

torsdag, juli 24, 2008

En semesterfirandes halvtidsklagan

Att semestra i nöjesparker är dyrt. Inträdet är illa nog men tilläggskostnaderna smärtar mer. De roliga aktiviteterna kostar extra. Monopolrestaurangerna kan ta vad som helst. Dressing till hamburgaren 14 kronor. Varifrån kommer det beloppet? Taget ur luften det är vad det är. Den dyra parken i Kristiansand tar priset. Ändå undvek vi kvällsföreställningen och vi sov inte i Kardemomme by (fem norska lakan per natt).

Och varför är alla barntallrikar fettdrypande pommesfritesvarianter? Det finns sällan eller aldrig något sundare alternativ. Nu skulle mina barn iochförsig ändå inte äta de sunda varianterna, men ändå.

Undrar du varför det finns så mycket bommar på norska motorvägar? Det är en lång tradition i det här landet. Vartenda fjäll med självaktning har privata bommar uppsatta till turisternas förtret. I bästa fall kan du lägga en tia i en låda och öppna själv men de bommar som stängde vår väg var inte möjliga att forcera. Bara att vända och ratta ner medan kalfjället skrattade åt oss. Hur kul är det att börja vandringen från dalen och vara uttröttad innan man sett sin första fjällbjörk?

Apropå bommar. På E18 norrut från Kristiansand körde jag in mot myntinkastet med 25 NOK i näven och ser i sista ögonblicket en skylt med följande information: "Om du passerar nästa bom inom sex timmar kan du passera den gratis mot uppvisande av kvitto. För kvitto välj manuell..." Men jag hade faktiskt ingen lust att börja backa mot semestertrafiken och byta till den manuella filen. Så det var bara att kasta på 25 kronor och fiska upp 25 nya till nästa bom som vi passerade efter en timme. Snälla Bomselskap AS, häng denna skylt ett par hundra meter före bommen så att också turister har en sportslig!

Vidare undrar jag vem som uppfann liggunderlaget? Jag minns från min barndom att vi sov på luftmadrass men sedan kom de praktiska liggunderlagen. Jo, de är säkert varmare men de är sannerligen inte mycket till sovunderlag. Vändasigengångikvartenunderlag vore ett mer passande namn. Trots att jag rensat platsen från kottar.

Dessutom sjunger min mobil på sista versen efter en sväng ner i skurhinken. Batteriet håller bara i tolv timmar och den har tappat blåtanden. Måste tyvärr köpa en ny :-)

Inga kommentarer: