Sidor

onsdag, september 17, 2008

Paralympics for the rest of us

Man måste gilla paralympics. Vilka prestationer. Samtidigt måste man ha dåligt samvete eftersom man inte tittar på sändningarna därifrån.

Men jag har inte dåligt samvete för att jag inte tittar. Ty vad är en funktionshindrad idrottare egentligen?

Jo, det är förstås en idrottsman som av fysiska skäl inte kan nå samma resultat som Usain Bolt & Co. Men hör vi inte nästan alla hemma i den kategorin? Hur många idrottare finns det inte som tränar lika många timmar som världseliten men som aldrig når fram? Med de små marginaler som råder idag är det ytterst få förunnat att komma till de TV-sända finalerna - och de som kommer dit har nästan alltid några fysiska grundförutsättningar som har gjort det möjligt.

Varför ska bara de med de värsta funktionshindren få sitt eget OS? Varför arrangerar de inte ett OS för alla de nästbästa, och nästnästbästa? Kort sagt, varför arrangerar de inte ett OS där jag får vara med.

4 kommentarer:

Vita hjärtan sa...

"Leeeeeeeeer".......urbota dumt helt enkelt! Jag skulle komma och heja på dig! Vilken gren tänker du dig.....?!?

Kram Annemari

Anders Lundblad sa...

Jag var ganska bra på 60 meter på min tid.

Marie sa...

Vad har hänt med Irenes blogg?

Anonym sa...

Har du hört om hackare? Hennes web master jobbar med saken :P