Sidor

måndag, december 29, 2008

Trons Värld

Julen 1987 fick jag en julklapp av mamma och pappa som glatt mig i tjugo år. En prenumeration på den nystartade tidningen Trons Värld - som nu har utkommit med sitt sista nummer.

Jag läste alla artiklar i varje nummer - säg "alla artiklar" - ner till minsta mötesannons. Jag minns t.ex. alla fantasifulla församlingsnamn som florerade i annonserna på 80-talet. Församlingen "Livets Exodus" var en favorit - någon som minns den?

Höjdpunkter var annars referaten från Nyårskonferensen och Troskonferensen - och redan nummer 4 det första året hade ett stort reportage från det legendariska "Stora Bönemötet" i Örebro på första-maj-helgen. Vänstern rasade och ishallen fick utrymmas pga bombhot. Det var tider det...

Måste dock erkänna att jag de sista åren inte läst alla nummer lika noggrant som i början. Informationssamhället har dränkt mig. Men jag har alltid läst Kristers utmärkta ledare.

Jag samlade länge alla nummer i en allt tyngre flyttkartong men för något år sedan hamnade de på tippen. Några tidiga nummer räddade jag emellertid - och som en tribut till tidningsmannen - och väckelsekämpen - Krister Holmström kan jag därför här erbjuda en faksimil av det allra första numret: Trons Värld nummer 1 1988 - fildelat av prenumerant nummer 49.

3 kommentarer:

Rune Lundblad sa...

Kul att få se det första numret

Makena sa...

WOW! Vad kul att se! :) Mina föräldrar hade också Trons Värld och jag var 12 när första nummret kom ut. Kommer faktiskt ihåg att det var en stor sak med denna kristna tidning. Det är ett historiskt dokumet du har sparat. :)

Ludvig Hoffman sa...

Om jag minns rätt ändrade den församlingen namn till enbart "exodus", vilket låter betydligt bättre.