tisdag, mars 31, 2009

Matteämnet

Min fjärdeklassing gillar matte och hon är "snabb i huvet" som det heter. Men i år måste alla talen tecknas och tyvärr är hon inte lika snabb i handen. Därtill är hon alldeles för noggrann.

Så istället för att öva upp sin förmåga till huvudräkning, problemlösning, logik et cetera måste hon öva på att dra raka streck - med linjal! - och framförallt dubbla streck under svaret. Och det går väl an för den som är lagd åt hastverkshållet men inte för den samvetsömma flickan som är n o g g r a n n. Inget slarv - och antalet roliga matteuppgifter hon hinner med halveras och tristessen fyller det förr så roliga matteämnet.

Ärligt talat - varför denna fixering vid prydliga uppställningar? Är det inte lite 1900-tal? Självklart bör eleven kunna visa "hur hon tänkt" - men varför dessa linjalstreck? Räkna rutor in från marginalen, två ner, tre åt höger.

3 kommentarer:

Marie sa...

Så det håller fast vid dessa två linjer....inga framsteg på den fronten. Vad händer om man låter bli måntro, men ändå räknar alla rätt, blir det då fel, och fel i vad då - matte? Krama om gojenta från mig.

Rune Lundblad sa...

Jag kommer ihåg hur jag försökte få mina 4:eklassare att göra detta. Hjördis klass gjorde ju så och Gunnels. Men jag gav snart upp. Och det berodde nog på att jag inte tyckte det var så viktigt. Mitt enda krav var: Skriv läsligt så att jag begriper. Men mina elevers matteböcker var aldrig så snygga som mina kollegers och jag hade ofta dåligt samvete för det. Hälsa Camilla att det blir bättre sedan. På högstadiet för då har lärarna inte lika mycket tid.

Anonym sa...

Jag gick i Hjördis klass!
Det var mycket som var noga vill jag minnas...
Karin