Sidor

tisdag, februari 08, 2011

Mamma!!

-Mamma!
Ropet ekar genom huset.
-Mamma!!!
Jag släpper porslinet i diskbaljan och skyndar till.
-Hysch! Mamma vilar, väser jag. Lagom högt för att fånga dotterns uppmärksamhet men tillräckligt diskret för att inte ytterligare späda på oväsendet.
Dottern hejdar sig med handen på sovrumsdörren och tittar frågande på mig.
-Mamma vilar, viskar jag på nytt. Vad vill du henne?
-Fråga en sak.
-Kanske jag kan hjälpa dig?
-Nej, jag måste fråga mamma om nåt.
-Ja, men vad gäller det?
-Bara nåt jag måste fråga mamma om...
-OK, men är det bråttom?
-Ja!
-Men vad gäller det? Mamma vilar och du kan inte gå in där om det inte är viktigt.
Dottern skakar uppgivet på axlarna.
-Mamma sa att jag skulle duscha men jag undrar om jag kan bada istället.
-OK, men det kan jag svara på. Du kan bada istället för att duscha. Det går bra.
Dottern begrundar detta och med en sista tveksam blick på den stängda sovrumsdörren släntrar hon iväg till badrummet.

3 kommentarer:

Evatina-beth sa...

Kan det verkligen stämma att pappa kan bestämma sådant?

Rune Lundblad sa...

Undrar hur det var när ni var små?

Anders Lundblad sa...

"Undrar hur det var när ni var små?" Jag vet inte - vi får fråga mamma...