Sidor

måndag, april 02, 2012

Byteskomik och intellektuella rättigheter

När jag var liten, i slutet av 70-talet, gick det ett humorprogram på radion som hette Byteskomik. Programidén var att folk fick ringa in och byta roliga historier med programledarna (eller om det var med andra lyssnare). Och efteråt sa programledaren Stellan Sundahl på skånska "Bytt är bytt och kommer aldrig igen".

Men eftersom jag var ett logiskt och konkret sinnat barn upprördes jag alltid av detta "bytt är bytt". Vad då bytt? Även om jag har berättat min vits så kommer jag ju fortfarande ihåg den! tänkte jag. Och jag är säker på att jag även försökte påpeka för min familj det tokiga med hela programidén.

Och eftersom jag fortfarande är ett logiskt och konkret sinnat barn kan jag inte låta bli att tänka att dagens debatt om kopiering och intellektuella rättigheter påminner en hel del om Byteskomiks programidé. Att "byte" har två betydelser gör ju det hela dessutom smått profetiskt.

Inga kommentarer: