Sidor

onsdag, maj 15, 2013

Verklig frihet

I kyrkan hör jag ofta tal om att "komma  ut i frihet", få ett "genombrott" till större frihet, bli fri från det som binder, "fri som örnen", und so weiter. Men vad menar man egentligen? Bortom klicheer och karismatiska buzzwords.

Frihet från vad? Frihet till vad?

Den sonen gör fri, han blir verkligen fri, säger Jesus. Verkligen fri.

Fri att vara den du är skapad att vara. Fri att älska sanningen var du än finner den. Frihet från tankekontroll, uppförandekoder och flockmentalitet.

Men också frihet att lägga ner sitt liv för andra, att inte söka sitt eget, att inte provocera och stöta bara för att bevisa sin frihet.

Jag är fri. Jesus har satt mig fri och jag vill inte låta något binda mig. Han har uppstått från de döda. Han har besegrat döden.

Det stora hotet, mörkrets utpressningsmetod nummer ett - dödsfruktan - har förlorat sin makt: "Du kan dö." "Du kan mista ditt anseende." "Du kan förlora allt." "Var rädd om ditt liv." "Det är inte värt priset." "Sitt still i båten." "Hoppa på tåget annars kanske du missar det."

Jag är fri från det.

Det är i alla fall den friheten jag söker.

Verklig frihet. Frihet att tala sanning. Frihet att vara ärlig. Frihet att erkänna synd och svaghet. Frihet att vara frimodig.

Inga kommentarer: