Sidor

lördag, september 08, 2007

Kommunval i Norge

Vart fjärde år bedrivs en besynnerlig kommunal valkampanj här i Norge. Rikspolitiker diskuterar riksfrågor på bästa sändningstid. Vågorna går höga om saker som kommun- och landstingspolitikerna inte har något som helst inflytande över. Se mer här.

På måndag är det iaf val. Dock har flera kommuner som tur var också öppnat för möjligheten att rösta på söndag.

Jag har förstås också gjort ett obligatoriskt partitest.* Här är mina resultat från NRKs "valgomat":

Tyvärr innehöll inte testet några som helst frågor som är relevanta för valet i min kommun. Ett är dock säkert - det är inte bra att samma parti har makten i ett hundra (100) år. Föga överraskande är stadens borgmästares huvudargument: "Jag har erfarenhet. Ingen kan politiken här som jag." Nej, skulle inte tro det när besluten fattas i bastun :-)


* Sådana där tester är förresten knepiga. Vad tycker t.ex. jag om vårdnadsbidrag (kontantstøtte)? Tja, med den välfärdsstat vi har idag är det ju rimligt att alla får del av välfärdskakan - och då ger vårdnadsbidrag ökad valfrihet. Men egentligen gillar jag inte sådana bidrag. Gör barn avdragsgilla och avgiftsfinansiera dagis. Då behövs inget vårdnadsbidrag.

Inga kommentarer: