Sidor

måndag, februari 16, 2009

En plötslig och osammanhängande redogörelse för mina förehavanden

Nu har vi avverkat första tredjedelen av tioårskalaset - med norska släkten. Ikväll blir det tjugo andra nio/tioåringar och på onsdag uppvaktning på morgonen. Hoppas jubilanten med detta blir nöjd!

Jag fick förresten present själv i lördags (Alla Hjärtans Dag...), Obamas The Audacity of Hope. Han skriver bra - men jag har inte hunnit så långt än - och inte till någon politisk substans...

Andra böcker som jag läser just nu är Fostran av James B Stenson, Gledens Gud av Karsten Isachsen, Den glemte soldat av Guy Sajer och When Heaven Invades Earth av Bill Johnson och Evangelium enligt Rom av James McCarthy. Kan vara bra med split vision tror jag.

Har idag också köpt tågbiljetter på SJ. Krångligt och dyrt - och varför i allsindar kräver de legitimation och personupplysningar på tåget? Gott råd 1: undvik att köpa tågbiljetter över landgränser. Gott råd 2: Köp biljett för en längre sträcka eftersom det blir billigare. (Pris från A. 800 kronor. Pris från B. med byte i A. 700 kronor.) Gott råd 3: undvik att köpa biljetter av Statens Järnvägar överhuvudtaget. Men det är ju kul att åka tåg och ett äventyr för de unga resenärerna. Vi får se om läsken bubblar extra festligt i pappbägarna som sagan säger.

Jo, jag läser en bok till: pappas självbiografi. Det blir högläsning på tåget. Om vi får platser bredvid varandra förstås. De rackarna på SJ krävde nämligen 45 spänn extra (per pers enkel resa) för den "tjänsten" men det fick de inte. Fast de har tydligen slutat kräva tågplatsbiljett av de som inte har sittplatsbiljett (förr räckte det nämligen inte med färdbiljett).

Och så har vi snö. Jag har t.o.m. skottat på taket.


Men mer än något annat just nu tänker jag på dig, älskade mamma.

"Om den samme Ande som väckte Jesus upp bor i dig, ja bor i dig, då skall med hast din kropp få styrka för Guds Ande bor i dig."

5 kommentarer:

Rune Lundblad sa...

Ja, det kan vara värt en del att de unga får vara med om att åka tåg. Trevlig och kul resa önskar mamma och pappa. Tack för påminnelsen om sången. Evas kropp ska snart återfå sin styrka. Herren kan inte misslyckas. Kram till er alla, en extra kram till jubilaren Camilla. Lycka till på kalaset.

Vita hjärtan sa...

Så trevligt med en liten redogörelse för vad du har för dig. Fin bild på Eva och dig!
Ha en trevlig resa! Räkna från början med att det blir förseningar och missade anslutningar o.s.v. Det ingår i priset ;-)

Kram Annemari

Marie sa...

Tåg är skoj. När jag åkte till Stockholm för något år sedan, så fick jag en tur och retur biljett under 200 kronor, men nu är det nya dyra tider. Kram och hälsa farmor så mycket med en jättekram.

Mamma är underbar.

Margit sa...

Hej Anders!
Vilken härlig bild på dig och mamma Eva. Undrar vad hon har i den fina asken?Tack för alla uppmuntrande ord du delar med dig. här får ni ett ord av mig-Han täcker dig med sina vingar,under dem finner du tillflykt. Ps 91:4

Anders Lundblad sa...

Hej Margit!

Tack for Ordet. Skönt att det finns något att hålla i. Något som är fast och starkt och aldrig sviker.

Asken är nog tom på bilden - men är väl tänkt att fyllas med skor - eller kanske en hatt.