Sidor

måndag, augusti 29, 2005

JFK

"Ask not what your country can do for you - ask what you can do for your country"

Så sa president John vid sitt installationstal 1961, och en liten rennässans av det budskapet hade väl inte gjort något. En av de mest tragiska aspekterna i dagens valrörelser är den ständiga fokuseringen på vad humhumisterna vill göra för mig och min grupp.

Jag önskar att varje väljare såg till flertalets bästa och inte bara det egna skafferiet. Samtidigt vet jag, när politikerna kontrollerar mellan hälften och tre fjärdedelar av den totala ekonomin, att många på kort sikt inte har råd att tänka på något annat än sig själv och sina käraste.

Vi behöver två ting - mod i väljarkåren att tänka långsiktigt, samt en mindre stat med färre ingrepp i privatekonomin. Det sistnämnda underlättar för det förra, men det förra måste ändå starta. Några måste våga språnget över blockgränsen, ur (den falska) tryggheten och se möjligheterna. Jag hoppas att det är det steget de nya moderaterna vill underlätta.

Inga kommentarer: