Sidor

lördag, augusti 06, 2005

Medfött

Jag talade om medfödda egenskaper häromsistens. Lite väl lättvint kanhända men låt mig fördjupa mina tankar.

Vi människor är inte bara biologi. Vi är heller inte bara biologi och en fri vilja. Dessa två komponenter är givetvis viktiga och tror du bara på den första blir du gärna marxist och räknar du även med den andra blir du liberal.

Men till vår gudagivna fria vilja måste vi också lägga vår fallna natur. Där Darwin tror att vi har rätat på ryggen genom årmiljonerna har vi i själva verket gjort motsatt resa. Från härlighet till djurlikhet. Från gemenskap till kunskap. Från Guds barn till homo sapiens, den förnuftiga, intelligenta men bedragna människan.

Därför är det glada folkets tes om nedärvd homosexualitet delvis sann (se där, nu talade jag visst klarspråk), precis som all annan fallenhet för synd också är både nedärvd och förvärvd. När någon, kanske jag, slår sig för bröstet och berömmer sig av sin präktighet vet jag därför En som inte blir imponerad.

Vad menar jag då? Jo, även om det inte är mitt fel att jag ligger i vattnet. Ja, även om jag blev iknuffad, eller kanske ändock föddes i sjön, behöver jag likväl en frälsarkrans. Ty jag kan inte simma till land för egen maskin.

Jesu lärjungar frågade vems felet är men Jesus sa, glöm det och se på lösningen istället. Vi små svaga människor kan på nytt bli fyllda av Guds härlighet. Låt oss därför sluta försvara vår läggning för synd och istället ropa till Herren om hjälp.

Inga kommentarer: