Skolverket har kommit med en rapport om den s.k. likvärdigheten i den svenska grundskolan. Föga förvånande finner man bl.a. att elevernas bakgrund (föräldrarnas utbildningsnivå t.ex.) spelar en stor roll och Skolverket konstaterar: "att skolorna inte lyckas kompensera fullt ut för dessa förutsättningar."
Fattas bara annat! Hur skulle skolan kunna det? Om en maratonlöpare har startat en halvtimme före det övriga fältet visar det sig självfallet i resultatlistan. Fast nog försöker skolan. Förklara annars varför en mig närstående förstaklassare inte har fått en enda läxa som har varit en utmaning, inte en enda liten tröskel att kliva över.
Lika förutsägbara har förstås "Ibbes" utspel under dagen varit. Stoppa friskolorna! Men i ljuset av Skolverkets rapport, som lyfter fram elevernas bakgrund som viktigare än skolvalet, borde skolministern välja ett nytt slagord: Stoppa föräldarna!
Ropen skalla - obligatorisk dagisplats åt alla. Om vi minimerar föräldrarnas inflytande kan vi skapa ett mer jämlikt folk. Ett statiskt, tråkigt, grått, förutsägbart, medelmåttigt, frustrerat och lat folk. Ett riktigt folkhem.
P.S. Skolverket drar också den lysande slutsatsen att det finns en "negativ effekt av att vara utlandsfödd." Åh, är det negativt att inte kunna svenska i skolan? Ärligt talat tror jag att även mina betyg skulle ha påverkats negativt om jag hade bytt till en belgisk skola i tredje klass. Förslag: inga barn får prata svenska förrän de börjar skolan. Högläsning är strängt förbjuden. Är jag larvig nu? Ja, men detta är ju konsekvensen av Ibbes och andras floskler.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar