Sidor

söndag, april 22, 2007

Sanning och barmhärtighet

Sanning kan uttryckas i skrift men barmhärtighet kan bara uttryckas i handling.

I vilken utsträckning bör jag därför som kristen uttala mig i politiska frågor? Blir inte budskapet oundvikligen alltför hårt, fyrkantigt och kallt?

Bör jag istället enbart uttala mig i trosfrågor - utifrån tanken att bara förändrade hjärtan leder till förändrade handlingar. Att det m.a.o. är meningslöst att verka politiskt. Eller har det ett egenvärde om jag genom politiska förslag kan stävja våld och övergrepp? Har det ett egenvärde att vi människor uppför oss civiliserat här och nu eller är det bara evigheten som betyder något?

Vad hjälper det om antalet skilsmässor minskar, barnen i Afrika får mat, aborttalet går ned, fler fullföljer gymnasiet, det blir fred i Irak - om ändå människor inte blir frälsta? Jag påstår att det är en viktig fråga som kräver ett svar av oss kristna.

Jesus sa att den som ger en av dessa minsta ett glas vatten ska få sin lön. Jag tror inte att livet på jorden bara är en förberedelse för himlen. Vi har bara ett liv. Ett evigt liv.

Jag har fört ett samtal här på bloggen om abort. Det har lämnat mig kluven. Å ena sidan undrar jag om det är bättre att lämna hela frågan därhän och endast berätta om Jesus - med förhoppningen att förändrade hjärtan på sikt ska leda till ett annat slags samhälle. Kanske också eftersom det inte är trevligt att bli stämplad som en hes, hycklande abortmotståndare som dessutom är man…

Å andra sidan kan jag inte komma ifrån att frågan handlar om liv och död. Det är väl viktigt att försvara dem som inga röster har? Vilken trovärdighet har vårt evangelium om vi inte försvarar Guds goda lag. Ps 119. Gud som älskar världen. Jesus som säger, synda inte mer. Paulus som säger, tänk inte bara på ert eget bästa utan också på andras. Jakob som säger, vad hjälper det om du säger 'klä dig varmt' men inte ger vad din nästa behöver.

Vi kan och bör vinnlägga oss om att samtala respektfullt, ödmjukt och lyssnande. Minister in the opposite spirit. Och vi måste akta oss för att bli sanningssägare med attityden - "Nu har jag iallafall varnat dig!" Några gånger har vi en tendens att "säga sanningen" bara för att tillfredsställa vårt eget samvete.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är en sådan som pricipiellt är emot abort
(utom vid våltäkt/incest/fara för moderns liv)
Så långt avklarat...... men.....

Jag funderar ibland kring varför så många abortmotståndare gillar krig och militära attacker. Och om man frågar dem om att vara barnvakt, blir de rädda. Ingen konsekvens? ÄR dessa verkligen emot abort då?

Kan man vara en seriös abortmotståndare om man inte passar andras barn ibland, samt kanske adopterar ett?

Detta grubblar jag över. Jag undrar nämligen varför jag ser så många abortmotståndare som verkar så osympatiska, liksom lite arroganta... funderar

Anders Lundblad sa...

Ursäkter:
- Det finns en del arroganta röster också på den andra kanten.
- Media har en tendens att framställa abortmotståndare som värre än de är.

Men dessa ursäkter är ingen ursäkt för hyckleri och kärlekslöshet. Å andra sidan är nästan alla kristna jag känner abortmotståndare - och de är varken arroganta eller osympatiska. Och det verkar inte du vara heller :-)

Anonym sa...

.... lovar att passa barn oftare :)

Agda-Magda sa...

Hej Anders!

Du skriver så bra och tankeväckande! Om du någon gång skulle få för dig att skriva en bok skulle jag köpa den utan att blinka. Tills dess antar jag att jag får hålla till godo med din blogg.
/Agda-Magda

Anders Lundblad sa...

Tack, tack Agda-Magda! Jag får väl plocka upp utkastet ur skrivbordslådans djup.

Jag blev riktigt glad över din vänliga hälsning :-)

Janice Aliena sa...

Jag läste en kommentar online av en Amerika-baserad journalist avslöjar hur han hittar en pojkvän, 3 månader efter att hennes ex bofryiend bröt upp.
Jag skickar ett e-postmeddelande för att kontakta samma Dr.Amiso eftersom jag har dessa kraftfulla avsikter att saker kommer att fungera för mig, jag trodde på vittnesmål är bevis i verkligheten. Jag insåg att det här skulle vara bra att dela här eftersom jag vet att det kommer att inspirera andra också.
lyckligtvis för mig kom jag över Dr.Amiso e-postkontakt i ett blogginlägg. I dag vittnar jag med glädje och lycka till världen ... detta är ett av de mest glada ögonblicken i mitt liv. Dr.Amiso den storslagna kärleks-stavningen, startade en trollformel för min räkning för att återhämta min ex-man med sin trollformel och magi.
Jag är gift i över 6 år och det var så fruktansvärt eftersom min man verkligen fuskade på mig och letade efter en skilsmässa, vi slogs upp för 4 månader sedan och vi kom tillbaka igen efter så mycket tiggeri med trevliga gåvor av kärlek .
Jag älskar min man så mycket. Jag kunde inte ha gjort någonting för att skada honom eller få honom att måla sig illa längre ... jag ville bara att han skulle älska mig för alltid. idag lever vi båda lyckligt tillsammans. Jag älskar honom så mycket. Min poäng är att han var min första kärlek (åtminstone det är som det känns).
Jag är glad och tacksam för den här stora mannen. Först hade jag rädsla för tvivel, men jag försöker och det fungerar till mitt bästa. Jag är säker på att det här fungerar också, 100% säker.
kontakta honom genom sin personliga amail via (herbalisthome01@gmail.com)
han har befogenheter att lösa följande relationsfrågor;
* Love Spells Win-Back Ex-älskare, Var rik och stanna med dig för alltid.
* Magi för framgång och marknadsföring, ingen annan utom bara du.
* Traditionella örter och rötter för att bota bröstcancer, kropp, mun och virginal lukt / utsläpp.
* Magisk trollformulering för bröst- och penisförstoring / minskning.
* bota Stop Nightmare, Bad Dreams & Convuction.
* andlig rening, fettförbränning och sockerreglering i kroppen.
* fertilitetsmagi - FRUKT AV KVINNOR & Bär ditt eget barn.
* Fri från att mörda & kidnappas.
* dekret magi, STAV LOTTERI & VINN-SPEL STAV
Internet hjälper verkligen mycket med att ge en snabb och brådskande lösning på livsproblem.
här är Dr.Amisos personliga e-postadress; herbalisthome01@gmail.com