En del saker görs mer komplexa än de i verkligheten behöver
vara.
I norska stortinget debatteras i dag den nya bioteknologilagen.
Det är de sedvanliga politiska skiljelinjerna, och det centrala dilemmat som diskuteras
är å ena sidan risken för ett sorteringssamhälle och å andra sidan rätten till
information (som omvänt kan knytas till yttrandefrihet.)
Typiskt är också att de som säger nej framställs (inte
nödvändigtvis framstår) som
teknikfientliga och kvinnofientliga.*
Sådana här diskussioner gör mig matt, i synnerhet på «nej-sägarnas»
vägnar. Inte för att de har fel målsättning - jag vill nämligen inte heller ha
ett sorteringssamhälle – men eftersom de använder sekundära argument.
Det är nämligen en ohållbar hållning i längden att förhindra
människor från att få information eller att förbjuda teknik. Och det är ju
heller inte informationen som är problemet
utan vad människor väljer att göra
med informationen – och vad samhället tillåter, finansierar och kanske till och
med uppmuntrar.
Om människor vill kartlägga alla sina gener och vara förberedda
på framtida möjliga sjukdomsscenarier så får de gärna det. Om de därtill vill
ha så god kunskap som möjligt om sitt ofödda barn så är det också OK, kanske
till och med lovvärt. Men detta ger
ingen som helst moralisk rätt att bestämma över en annan individs rätt till liv.
Och detta är sakens kärna.
Varje graviditet är en följd av två personers medvetna
handling, en handling som sedan urminnes tider medför en känd «risk» att sätta
barn till världen. Vidare är det omöjligt att veta hur mycket insats detta barn
kommer kräva, för någon innebär det bara 15-20 års omsorgstagande, för andra
kan det bli en livslång förpliktelse. Över detta har vi ingen kontroll.
På grund av ovanstående har det klassiska rådet därför varit
att vänta med sex tills man är två personer som är ömsesidigt föpliktade till
varandra så att man åtminstone har en partner att dela bördan med. På denna
punkt bör människor självklart få göra som de vill, men om det i praktiken går ut över en
oskyldig tredje part är det min moraliska plikt att protestera. Ingen har rätt
att sätta sig själv framför en annans rätt till liv.
Oplanerad betyder inte frihet från ansvar. Om jag balanserar
tjugo glas på väg till köket, eftersom jag inte orkar gå flera vändor, och tappar
ett, så är det förvisso oplanerat men
likväl ett resultat av mitt eget val.
Till och med om jag bara bär ett glas
med båda händerna kan det hända att jag snubblar och tappar det. Glasbärande
innebär alltid viss risk för glassplitter och enda sättet att fullständigt
eliminera det är genom att avstå från själva aktiviteten. På samma sätt är det med sex.
Den som däremot aldrig är ansvarig är fostret självt.
Information och forskning bör alltså vara tillåtet. Abort däremot
bör vara förbjudet.
Några av motståndarna till den nya lagen håller nog med mig
här, men andra gör det inte eftersom de inte vill röra vid abortlagen – och därigenom
komplicera vår hedonistiska livsstil. Den senare gruppen kan på sin höjd hoppas
på att agera broms, men ska vi hindra sorteringssamhället på riktigt så måste
vi omvända oss och ge alla människor rätt till liv.
* Visste du förresten att den person som mer än andra representerade den politiska kampen mot slavhandeln i början av 1800-talet i England, William Wilberforce, var en vit, protestantisk man. Han hadde varken varit slav eller slavägare. Ändå menade han sig ha rätt att adressera detta samhällsproblem. Just saying.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar