Sidor

fredag, november 13, 2020

>Ni na ni na ni na na - böcker jag gillar


Böcker jag läst det senaste året.

Några till.

Det är kul att läsa. Det har jag alltid tyckt. Mina första favoriter var Alfons-böckerna (och de ligger mig fortfarande varmt om hjärtat, i synnerhet Listigt, Alfons Åberg och God natt, Alfons Åberg.) Sedan följde Ture Sventon ("Två sås, tack."), Femböckerna och Biggles. De sistnämnda var pappas böcker med gamla verbformer. De gingo och sjöngo. Bland pappas pojkböcker hittade jag också t.ex. Singleton-böckerna. Mamma hade också sparat böcker från sin barndom och jag läste Gösta Knutsons Nalle Lufs ("Vilket slarv att glassen smälter.") och den roliga Tuff och Tufs ("Jag vill minnas att det kostade sisådär 25 kronor.")

Böckerna vi hade hemma läste jag som regel flera gånger och jag minns särskilt att jag läste Bröderna Lejonhjärta sex gånger under några års tid (plus ett par gånger till senare.) Existerar bokslukaråldern längre?

Ett dyrbart minne från min barndom är när jag på kvällarna frågade pappa om något boktips och vi stod framför hyllan och han berättade om sina favoriter. Ett av mina tidigaste minnen är förresten att jag satt framför bokyllan på Saltängsvägen och bokstaverade titlarna på ryggarna - minns särskilt att jag en dag kunde läsa "T-O-R-N-E-T." (Själva boken läste jag inte förrän många år senare - en katastrofbok av Richard Stern.)

Så blev det Svarta hingsten-serien, det mesta av Jules Verne. Jag gillade Robinson Kruse och Tom Sawyer. Också Bilbo och Sagan om ringen - har sparat en berättelse från lågstadiet som är starkt präglad av hober och dvärgar. (Sagan om ringen bör man läsa ungefär vart femte år.)

Men älsklingsgenren i mellanstadieåldern var nog science fiction och den största favoriten var Egen rymddräkt finnes (Have Spacesuit, Will Travel av Robert A Heinlein.) Boken var fullspäckad av långa uträkningar (om tyngdaccelaration och avstånd till Vega 5) med många nollor och jag läste nitiskt varenda nolla eftersom jag ansåg (anser!) att man måste läsa allt i en bok för att man med gott samvete ska kunna påstå att man har läst den. Något senare utökade jag min scifi-samling med Asimovs Stiftelsen och därifrån gick vägen till olika dystopier, först Karin Boyes Kallocain, senare 1984, Atlas Shrugged och långt senare mer "lättsamma" Hunger Games.

Apropå lättare sommarläsning så gillar jag Jack Reacher-böckerna (undantaget de som är skrivna i första person), Baldacci, Grisham och Conn Igguldens serier om Caesar och Djingis Khan. De första deckarna jag läste var annars Bo Balderssons Statsrådet-serie med den stackars adjunkten som bisittare. Mycket rolig situationskomik. Till kategorin roligt och lättläst hörde också Årets Ehrenmark. Det var en stående julklapp på Parkgatan och jag tycker fortfarande om att plocka en av dem från bokhyllan och läsa ett kapitel eller två om "vår hjälte, hustrun, sonen och hunden Gäsper."

Andra kåserande böcker som har roat mig (och Irene) högeligen är Adrians Plass He(m)liga dagbok om en frikyrklig karismatikers komiska strapatser, och varför inte Jeromes klassiker, Tre män i en båt.

I den kristna romangenren uppskattar jag Bodie Thoenes två serier om förkrigstiden i Europa och om de dramatiska händelserna före staten Israels upprättande. Men jag gillar även den kristna fantasygenren med Perettis This Present Darkness och Piercing the Darkness. CS Lewis, förstås (t.ex. Från helvetets brevskola.)

Mycket nämnt och säkert mycket glömt när det gäller skönlitteratur (Mina drömmars stad, Dickens tegelstenar, Asterix och Lucky Luke...)

När det gäller kristen litteratur har bl.a. följande böcker påverkat mig: Winning God's Way och Hörde jag rätt (L. Cunningam), The Father Heart of God (F. McClung), The Jesus Creed (S. McKnight), No Compromise (K. Green), Pastor (E. Peterson), The Name of Jesus (K. Hagin), Possessing the Land (Roger Price) och många, många fler.

Andra ämnen som jag gärna läser är historia (allt av Peter Englund), politik och idehistoria (t.ex. The Road to Serfdom), pedagogik (tips: Seven Myths of Education) och apologetik (Mere Christianity.)

Sist men inte minst: Bibeln. Favoritböcker där: Första Mosebok, Ordspråksboken, Lukas, Romarbrevet, Efesierbrevet, Filipperbrevet och Andra Timoteusbrevet.

Till jul önskar jag mig för övrigt gärna en bok!

1 kommentar:

Unknown sa...

Så inspirerande att läsa