Den sjätte av Andens frukter är godhet. Det betyder att en människa som leds av Guds Ande gör goda gärningar. Det implicerar för det första att godhet existerar. Godhet är något objektivt och i kristen tro har godheten sitt absoluta fundament hos Gud. Gud är god.*
I Bibelns första bok kopplas syndafallet till frukten som ger kunskap
om gott och ont. Frukten från kunskapens träd ger alltså människan
förmåga att känna igen godhet och ondska, men den ger henne inte
förmågan att välja rätt. När vi står vid ett moraliskt vägskäl leder
tvärtom vårt förnuft oss allt för ofta in på själviskhetens breda stig.
Vi rationaliserar våra beslut och bygger eleganta
efterhandskonstruktioner. Men den som är ledd av Guds Ande bär godhetens frukt i sitt liv.
Godhet är osjälviskhet, att offra något för en annan människa. Godhet kostar. Men jag tror också att godhet är som skönhet. En god människa smakar och luktar gott. Hon sprider en väldoft. Hon är av god kvalitet, helgjuten och fri från hyckleri. En hjälte eller hjältinna. Godhet finns i alla samhällsskikt och i alla åldrar.
Jag tror att vi gör väl i att betrakta godhet pragmatiskt och en smula enfaldigt. Det är som regel egentligen inte svårt att veta vad som är gott.
"Den som alltså förstår att göra det goda men inte gör det, han syndar." (Jak 4:17)
För att bedöma om något är gott så ska du tänka mer på eftersmaken än själva smaken.
* På ett filosofiskt plan kan man förstås diskutera om vilken som helst handling skulle kunna anses god bara den utförs av Gud, alltså analogt med uttrycket "makt är rätt". Och om man därtill tror att allt som sker är Guds vilja så skulle allt som sker därför vara gott vilket är en absurd idé. Ett annat dike är uppfattningen att allt tragiskt som händer är ett uttryck för ondska vilket kan leda till en krampaktig bönekamp mot andliga väderkvarnar. (Jesus lärde oss att be "fräls oss från ondo", inte fräls oss från problem, men mer om det en annan gång.) Jag tror att det är mer fruktbart att betrakta såväl godhet som ondska som moraliska viljehandlingar. Därför är änkans skärv ett exempel på godhet medan miljonärens statusdonation inte är det. Därför är mobbarens hån ett exempel på ondska medan alkoholistens återfall inte är det.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar